Meld je aan voor onze lotgenotenbijeenkomt op 25 november

Hoe werkt een GLI traject?

GLI traject

Een GLI traject (gecombineerde leefstijlinterventie) is een twee jaar durend traject dat mensen begeleidt om tot een gezonde leefstijl te komen. In een GLI wordt je vanuit verschillende invalshoeken begeleid tot het vinden van een gezonde leefstijl op lange termijn. Het doel van een GLI is niet om slank te worden of zo snel mogelijk zo veel mogelijk af te vallen, het doel is om te werken aan een duurzame oplossing voor een ongezonde leefstijl die haalbaar en realistisch is. Maar wat is realistisch als je een GLI start? In dit artikel kijken we naar hoe een GLI er in de praktijk uit ziet. We kijken naar wat de bewezen voordelen zijn. Wat deelnemers van GLI trajecten ervaren, en wat de kracht is van een GLI.

Wat is de kracht van een GLI?

De kracht van een GLI ligt in de multidisciplinaire aanpak. Mensen zijn ongezond door een hele samenloop van verschillende factoren. Er is daarom ook geen universele oplossing, deze moet van meerdere kanten komen: zowel voeding als beweging, goede gewoontes aanleren en vooral een hoop goede begeleiding. Een GLI laat zien dat een paar kleine veranderingen in je dagelijkse patroon op lange termijn grote gevolgen kunnen hebben. Dat betekent niet dat een GLI makkelijk is. Het hele traject duurt immers 2 jaar. Gedragsverandering duurt minimaal 9 maanden voordat het voor duurzame veranderingen zorgt. Wat dat betreft wordt je als het ware opnieuw geprogrammeerd. Desondanks laat een GLI zien dat een gezonde leefstijl haalbaar, realistisch en leuk kan zijn.

Wat ervaren deelnemers van een GLI?

Deelnemers kunnen significant gewicht verliezen door de combinatie van dieet, lichaamsbeweging en gedragsverandering. Realistisch is 3 kilo afvallen in het eerste jaar. Deelnemers geven, na deelname, vooral een betere kwaliteit van leven als positieve uitkomst, in plaats van afvallen.

Hoe ziet een GLI traject er in de praktijk uit?

Op het moment dat dit artikel online komt zijn er 7 trajecten erkend als GLI. Ieder traject heeft een eigen benadering. Afhankelijk van de aanbieder zijn er verschillende professionals betrokken bij het traject. Typisch bestaat een GLI uit wekelijkse sessies. Soms individueel en soms in groepsverband. Dit gaat om enkele uren per week die je besteedt aan het programma. Daarnaast wordt er van deelnemers verwacht dat er buiten de sessies om zelfstandig gewerkt wordt aan hun levensstijl door bijvoorbeeld voorbereiden van gezonde maaltijden, regelmatig sporten of het bijhouden van een voedingsdagboek.

​​Over het algemeen omvat een GLI-traject een combinatie van de volgende elementen:
Dieetadvies: Hier leren deelnemers hoe ze hun eetgewoontes kunnen aanpassen door bijvoorbeeld bewust te worden van welk eten gezond of ongezond is, maken van betere keuzes en beheersen van portiegroottes.
Lichaamsbeweging: Hier leren deelnemers hoe ze meer beweging in hun dagelijks leven kunnen integreren door middel van groepslessen en individuele trainingssessies. Denk aan een dagelijkse lunchwandeling of de trap nemen in plaats van de roltrap of lift. Gedragsverandering: Deelnemers leren vaak technieken om gedragsverandering te ondersteunen, zoals het omgaan met stress, het identificeren van triggers voor ongezond gedrag en het stellen van realistische doelen.
Professionele begeleiding: Een belangrijk aspect van een GLI is de ondersteuning van getrainde professionals, zoals diëtisten, fysiotherapeuten, psychologen of coaches, die deelnemers helpen bij het volgen van het programma en het omgaan met eventuele uitdagingen. Binnen een GLI vaak ook groepsbijeenkomsten. Groepsdynamiek is vaak een belangrijk onderdeel van een GLI en helpt deelnemers met het vinden van herkenning en erkenning, ze delen successen en vinden steun in elkaar.

Welke GLI traject past bij mij?

Op dit moment zijn er zeven trajecten erkend als GLI:
Beweegkuur
SLIMMER
CooL
Samen Sportief in Beweging (SSIB)
X-Fittt GLI
KeerDiabetes2 Om
Keer Diabetes2 Om-GLI-Online

Ieder traject legt een beetje nadruk op wat zij extra belangrijk vinden. Zo besteed CooL meer aandacht aan slaap, ontspanning en verminderen van stress als onderdeel van een gezonde leefstijl terwijl SLIMMER juist meer kijkt naar hoe we zoveel mogelijk gezond eten en lichaamsbeweging in je dagelijkse routine kunnen krijgen. Bespreek samen met je huisarts welk traject het meest geschikt is voor jou. 


Twijfel je tussen welk traject het meest geschikt is, kijk dan bij welk traject je de meeste persoonlijke contactmomenten krijgt. Het liefst zo veel mogelijk contactmomenten in groepsverband. Onderzoek heeft aangetoond dat de hoeveelheid begeleiding en sociale steun een positief effect heeft op hoeveel een deelnemer uiteindelijk afvalt. Dit wordt ook beaamd door veel deelnemers die zeggen dat het heel fijn is om te weten dat je er niet alleen voor staat en dat een gezonde schop onder je kont ook heel motiverend kan zijn. Hier vind je een kaart met met het aanbod van GLI bij jou in de buurt.

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
Email
error: Kopiëren mag niet.